Att flyga är något som förmodligen har fascinerat människor ända sedan någon för första gången kom på tanken om att på något sätt kunna flyga. För somliga är denna fascination dock mer än så.
Våghalsar eller galningar
De människor vi pratar om är de som gemene man ofta refererar till som ”galningar” De som med dödsförakt gör saker i flygplan eller vad det nu kan vara, som vi vanliga döda aldrig skulle kunna drömma om att göra – om inte i en mardröm då kanske. Det är alltså extremsportare som vi åsyftar, människor åtminstone undertecknad både kan fascineras av och tänka den där tanken om galna människor. Men nog om vad både jag och någon annan tycker, nu ska vi visa några av våra favoritvåghalsar.
Det våghalsarna har gemensamt förutom att de är våghalsar är att de ofta är sponsrade av företag som gärna vill profilera sig som lite extrema eller fartiga. Varför vi säger detta är bara för att vi vill poängtera att vi varken är sponsrade av något spelbolag eller den ännu mer frekvent förekommande energidrycktillverkaren som enligt egen utsago ska ha ge dig vingar vid konsumtion.
Konstflygning
En av de allra våghalsigaste formerna av flygning är det som kallas för konstflyg, eller avancerad flygning. Konstflygning kan utövas med både segelflygplan och motordrivna flygplan och innebär flygning där man ofta utsätts för höga G-krafter, varför planen också måste vara godkända för att klara 6 G till -3 G.
På Flygsportförbundets hemsida så liknar man sporten med konståkning eller hästdressyr – vilket spontant kanske låter lite märkligt, men det man då syftar på är hur flygningarna bedöms av domarna och hur de poängsätter utifrån svårighetsgrad och hur noggrant piloten i fråga utför sina manövrar. Sporten körs i flera klasser och har mästerskap både på nationell och internationell nivå, bland annat så finns förstås ett världsmästerskap som körs årligen.
I år så deltog två svenskar i VM som i år arrangerades i Sydafrika, och det blev en fin tiondeplats för Per Norén i sin YAK 55. Den andre deltagaren, Nils Jönsson kunde tyvärr i slutändan inte deltaga eftersom det uppstod flera problem med hans plan, bland annat så fungerade först inte bromsarna och när dessa var reparerade så hittade han en 25 millimeter lång spricka på flygplanskroppen och valde av säkerhetsskäl att avstå från deltagande.
Här ser ni bilder från 2014 års SM som hölls i Borås under juli månad. I luften har vi nämnde Per Norén, flygandes sitt YAK 55-plan.